Посвідчення договорів. Слід зазначити, що певна категорія договорів, передбачених Цивільним кодексом України, набирає чинності з моменту нотаріального посвідчення, ще одна категорія договорів поряд з нотаріальним посвідченням вимагає державної реєстрації, а деякі договори, для яких нотаріальне посвідчення не є обов’язковою умовою, можуть бути оформлені нотаріально за згодою сторін (наприклад, договір оренди).
Згідно із положеннями цивільного законодавства України право власності виникає з договорів купівлі-продажу, ренти, міни, припинення прав на аліменти взамін набуття права власності на нерухоме майно, припинення договору утримання…
Отже, хотілося б докладніше зупинитися на тому, що саме розуміють під нерухомою річчю. Згідно ст. 181 Цивільного кодексу України до нерухомих речей відносять земельні ділянки, а також розташовані на них об’єкти, переміщення яких є неможливим без їх пошкодження. Тобто як ми бачимо ст. 181 дає нам дуже розмите визначення поняття нерухомості, нерухомої речі. Більш чітке розмежування рухомих та нерухомих речей містять Методичні рекомендації , затверджені наказом МЮУ №660/5 від 14.04.2009р., який відносить до нерухомих речей також АЗС, машиномісце, в окремих випадках колодяз, пірс,дамбу, газо-трубопроводи…
Отже, для оформлення договорів купівлі-продажу нерухомості (зокрема квартири, садового будинку, гаража) нотаріусу необхідно надати наступний пакет документів:
1.Паспорт (-и) сторін;
2.Довідка (-и) про присвоєння ідентифікаційного (-их) номера (-ів) сторін (-и);
3.Правовстановлюючий документ на нерухоме майно, що підтверджує право власності власника на нерухоме майно (наприклад – договір дарування, договір купівлі-продажу, свідоцтво про право власності, рішення суду, свідоцтво право на спадщину);
4.Незалежна оцінка суб’єкта оціночної діяльності;
5.Довідка з ЖЕКу про склад сім’ї та реєстрацію (форма № 3) або виписка з домової книги, при відчуженні нежитлового приміщення не потрібна;
6.При необхідності згода чоловіка (/дружини) на купівлю/продаж нерухомого майна (якщо мова йде про спільне майно подружжя, яке було придбане в момент пребування в зареєстрованому шлюбі), плюс свідоцтво про шлюб.
7.При необхідності згода органу опіки та піклування, якщо стороною є неповнолітня або малолітня, плюс свідоцтво про народження.
* При оформленні договорів міни, довічного утримання з передачею у власність нерухомого майна, договорів іпотеки (для іпотеки додається договір, що встановлює основне зобов’язання), дарування нотаріусу подається аналогічний пакет документів!
Перелік документів, необхідних для оформлення попереднього договору купівлі-продажу нерухомого майна:
1.Паспорт (-а) сторін;
2.Довідка (-и) про присвоєння ідентифікаційного номера сторони (-ін).
* Обов’язково вказуємо термін укладення основного договору!
Для того, щоб завірити у нотаріуса договір оренди, необхідно надати наступний пакет документів:
1.Паспорт (-и) сторін;
2.Довідка (-и) про присвоєння ідентифікаційного номера сторін (-и);
3.Правовстановлюючий документ на нерухоме/рухоме майно, що підтверджує право власності власника на таке майно (наприклад – договір дарування, договір купівлі-продажу, свідоцтво про право власності, рішення суду, свідоцтво про право на спадщину);
4.Довідка з ЖЕКу про склад сім’ї та реєстрацію (форма № 3) при оренді житла;
5.При необхідності згода чоловіка (/дружини) на здачу в оренду такого майна (якщо мова йде про спільне майно подружжя, яке було придбане в моментперебування в зареєстрованаму шлюбі), плюс свідоцтво про шлюб.
6.При посвідченні договору оренди землі потрібна нормативно-грошова оцінка землі, довідка про присвоєння кадастрового номеру (у разі відсутності такого), довідка про відсутність забудов, витяг з поземельної книги, довідка про відсутність обтяжень на землю.