СТАТТІ ТА ПУБЛІКАЦІЇ

Нотаріус та податки

 

ltmНайближчі кілька повідомлень будуть присвячені семінару для нотаріусів, який пройшов у Львові 24 лютого 2012 року. Проте хочу зауважити, що мій блог не присвячується тільки нотаріусам і всім, хто пов’язаний з нотаріальною діяльністю. Планується публікація цікавих статей про нотаріальну та юридичну діяльність в Україні та за її межами, а так само просто  про те, що цікаво буде почитати будь-кому.

Оподаткування нотаріальної діяльності на перший погляд не є складним питанням, якщо врахувати, що всі основні вимоги викладені в статті 178 Податкового кодексу України, яка регулює оподаткування громадян, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Однак існує ряд колізій і неточностей, на які я хотіла б звернути Вашу увагу нижче. Буду рада, якщо це виявиться корисним для моїх читачів і колег – нотаріусів. Почнемо з найбільш актуального і хвилюючого багатьох питання:

Який алгоритм розрахунку сукупного доходу нотаріуса та використання ставки податку 15% і 17%?

Як свідчить стаття 167.1 Податкового кодексу України «у разі, якщо сума отриманих платником податків в  календарному  місяці перевищує 10-кратний розмір мінімальної заробітної плати, встановленої  законом  на  1  січня  звітного  податкового  року, до суми такого перевищення  застосовується  ставка  17  відсотків». Таким чином, розрахунок сукупного доходу відбувається  щомісяця, відповідно і ставка податку 15% або 17% нараховується на дохід, отриманий за обліковий місяць. А перерахунок ставки податків шляхом підсумовування всіх місячних доходів за обліковий рік і обчислення середньомісячного річного оподатковуваного доходу – є неправильним методом. Дана думка йде всупереч з абзацом 3 статті 167.1 Податкового кодексу України, в якому чітко змальований механізм розрахунку оподатковуваного доходу.

Як визначається кратність продажів транспортного засобу на протязі звітного періоду для нарахування  податку ?

Нотаріус при оформленні договору відчуження транспортного засобу серед інших документів повинен вимагати від продавця заяву про кратність продажів транспортних засобів на протязі поточного звітного року. Дана позиція задовольняє вимоги податкової інспекції, однак, на мій погляд, необхідно вимагати від клієнта довідку Державтоінспекції, в якій будуть відображатися дані автоматизованої інформаційно-пошукової системи про кількість знятих з обліку транспортних засобів, оскільки при оформленні заяви нотаріус лише засвідчує справжність підпису заявника, а не інформацію, викладену в заяві.

Чи необхідна експертна оцінка нерухомості, коли немає об’єкта оподаткування припосвідченні  договору відчуження нерухомого майна?

Відносно Постанови КМУ від 26.10.2011 року «Деякі питання визначення оціночної вартості нерухомого майна та об’єктів незавершеного будівництва (далі-ОНБ), які підлягають продажу (обміну)», якою затверджено порядок визначення оціночної вартості нерухомого майна та ОНБ. Згідно з п. 172.3 статті 172 Податкового кодексу України дохід від продажу об’єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної у договорі купівлі-продажу, але в жодному разі не нижче оціночної вартості такого об’єкта. Слід зазначити, що мова йде не про дохід, який обкладається податком, а про визначення оціночної вартості для нарахування податку незалежно від того, обкладається податком  цей дохід або ні. Отже, виходячи із роз’яснень податкової інспекції, експертна оцінка нерухомості необхідна у будь-якому випадку.

Чи виступає нотаріус податковим агентом?

Нотаріус виступає податковим агентом лише в тому випадку, коли використовує найману працю – тобто при нарахуванні заробітної плати найманим робітникам. У всіх інших випадках (при оформленні правочинів відчуження) нотаріус не виступає податковим агентом.
Автор: Черноволова Елена