Під час проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно, нотаріус в обов’язковому порядку перевіряє та аналізує правовстановлюючий документ на відповідність вимогам законодавства, а також відповідність відомостей про нерухоме майно.
Правовстановлюючім документом може бути:
1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно ( договір купівлі-продажу, міни, дарування та інші);
2) свідоцтво про право на спадщину за законом або заповітом;
3) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів);
4) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором;
5) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації;
6) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією;
7) державний акт на право власності на земельну ділянку;
8) рішення суду, що набрало законної сили;
9) інші документи, та їх дублікати.
І тут виникає питання щодо проведення державної реєстрації прав, які виникли до 1 січня 2013 року. У випадку з житловою нерухомістю (квартири, житлові будинки і т.п.) на правовстановлюючому документі в обов’язковому порядку на зворотному боці повинен міститись штамп БТІ (тобто підприємство, яке відповідно до чинного до 1 січня 2013 року законодавства проводило таку реєстрацію). Але цього недостатньо і такий запис обов’язково повинен містити штамп про перереєстрацію в електронному реєстрі БТІ. В протилежному випадку, електронний державний реєстр прав власності на нерухоме майно не містить запис про таку державну реєстрацію права. Отже державний реєстратор-приватний нотаріус рекомендуватиме заявникові звернуся до органів Державної реєстрації прав із заявою про реєстрацію в Державному реєстрі прав (Реєстраційна служба Головного управління юстиції м. Києва знаходиться за адресою: м. Київ, пр-т Повітрофлотський, 76-Г, тел.: 521-95-20). Або існує інший шлях – нотаріус має право надіслати запит до підприємств, які відповідно до чинного до 1 січня 2013 року законодавства проводили державну реєстрацію з метою отримання інформації (довідки тощо) необхідної для державної реєстрації у Державному реєстрі прав особисто.
Пакет мінімум для реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно:
– заява про державну реєстрацію, за встановленою законодавством формою (при реєстрації права спільної власності, якщо частка співвласника в спільній власності визначена, то такий співвласник має право подати як самостійно заяву про держреєстрацію прав щодо своєї частки у праві спільної власності, так і спільно з іншими співвласниками заяву про держреєстрацію прав на власності.
Згідно роз’ясненням ДРСУ, викладеним у листі від 22.01.2013 р. за № 23-06-15-1 у випадку коли співвласник подає заяву про державну реєстрацію своєї частки, реєстрація відбувається виключно части в прав спільної часткової власності з відкриттям розділу на цілий об’єкт.)
– документ, що посвідчує особу (паспорт, дипломатичний паспорт, посвідка та податковий номер);
– у разі коли діє представник – довіреність – паспорт та податковий номер представника. З цього приводу хотілося б зазначити, що в разі коли стороною правочину виступає представник відповідно до вимог Постанови КМУ № 703 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно» від 22 червня 2011 р. представником додатково подається копія паспорту та податкового номеру власника нерухомого майна, але нотаріусу потрібно переконатися у дійсності цих копій, в такому випадку копія паспорта і податкового номеру власника повинні бути засвідчені нотаріально. Коли нотаріус відмовляється робити копію паспорта, радимо підшивати таку копію паспорта та податкового номера до доручення, за умови, що така довіреність і копі будуть підшиті, скріплені печаткою з зазначенням кількості аркушів.
– і звичайно правовстановлюючий документ на нерухомість.
P.S. У разі коли заявником виступає юридична особа, крім документів, що посвідчують особу представника обов’язково подається Виписка з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприєміців станом на дату подачі заяви.
Пакет максимум для реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Крім пунктів, передбачених в попередньому абзаці нотаріусу додатково подаються :
– технічний паспорт;
– експертна грошова оцінка нерухомого майна;
– витяг про реєстрацію БТІ , виданий до 1 січня 2013 року, відповідно до законодавства, що діяло на той момент ( якщо такий має місце);
– довідка ЖЕКу форма №3;
та інші документи , які можуть вимагатися додатково для вірогідності та надійності вчинюваної нотаріальної дії.